Fietstips

Tips

Materiaal, kleding, training en voeding.

Algemeen.
Wielrennen en toerfietsen zijn booming! Met miljoenen fietsfanaten staan wielrennen en toerfietsen in de top-3 van populairste sporten in Nederland. Niet alleen ervaren rijders, maar ook de minder ervaren rijder wil graag een tandje harder trappen om grenzen te verleggen.

Maar hoe weten rijders hoe ze goed voorbereid aan de start moeten verschijnen van een tocht. Op internet is natuurlijk veel informatie te vinden, maar juist door deze overvloed aan informatie zien veel wielrenners door de bomen het bos niet meer.

Op de site www.voorkomblessures.nl kunt u belangrijke informatie vinden over veiligheid en hjet voorkomen van blessureleed bij toerfietsen en wielrennen.

Sportzorg.nl, de voorlichtingssite van de Vereniging voor Sportgeneeskunde, heeft in samenwerking met diverse experts op het gebied van wielrennen informatie verzameld waarin alle facetten van de voorbereiding op prestatietochten aan bod komen. De groep experts bestaat uit sportartsen, mental coaches, wielrenners van diverse niveaus, bewegingswetenschappers en trainers/coaches. Daarnaast zijn belangrijke partijen als de KNWU, NTFU en Consument en Veiligheid bij de groep betrokken. Wetenschappelijk onderzoek is verzameld en vertaald naar begrijpelijke en betrouwbare informatie voor wielrenners. Resultaat is het boekje Hoe bereid ik me voor? De complete handleiding voor wielrenners met een doel”.

Materiaal.
Rijd op een fiets die bij je past qua maat, soort en voorzieningen.
Kom met deugdelijk en goed onderhouden materiaal aan de start. Neem zelf enig reservemateriaal mee zoals een band, een plakset en een fietspompje.
Op de route patrouilleert een 10-tal fietsenmakers. Op meerdere controleposten en in dorpen en steden zijn fietsenmakers aanwezig of hebben hun zaak open.
Er wordt tegen betaling van het verbruikte materiaal quickservice verleend.
Maar:
Pech .... door slecht onderhoud ?
Dat is pas echt PECH !!!!!!!
Daar is de quickservice niet voor bedoeld.
Te vaak moeten de rijwielherstellers deelnemers met pech helpen, waarbij duidelijk sprake is van onvoldoende onderhoud aan de fiets. Voor een volledige revisiebeurt is tijdens de tocht geen tijd.
Laat je fiets dus tijdig door een vakman controleren en onderhouden.

Kleding.
Goed passende fietskleding is belangrijk. Daarbij moet rekening worden gehouden met de (verwachte) weersomstandigheden van de dag van de tocht. Wind en regen kunnen je op delen van de route al snel parten spelen. Maar de zon kan ook hoog aan de hemel branden en dan is enig zonnebrand geen overbodige luxe.
Het dragen van een fietshelm is verplicht.
Laat je over kleding en helm adviseren door jouw rijwielhandelaar of in een goede sportzaak.

Training.
Je fietst een tocht van 240 km. op één dag en zit dus gemiddeld rond 10 tot 12 uren op het zadel.
Daar zul je op moeten trainen.
Wij adviseren te kiezen voor een geleidelijke opbouw van de training. Begin in februari/maart met een paar keer per week afstanden van 25 tot 40 km. te fietsen. Bouw de afstand en de snelheid (tot gemiddeld 25 km. per uur) daarna geleidelijk op. Een enkele keer een rit van 100 tot 150 km. vormt een goede basis voor het probleemloos uitfietsen van de fietselfstedentocht. Bedenk daarbij wel dat ook trainen op het fietsen in grote groepen belangrijk is.
Een goede test voor dit alles is het fietsen van de 150 km. lange Elfmerentocht vanuit Sneek.

Voeding.
Blijf eten en drinken tijdens de tocht. Dat geldt ook voor de langere trainingsritten, bijv. van twee uren en meer. Probeer tijdens de training te bepalen welke voeding en welk drinken je het beste bevallen. Neem ieder uur iets te eten en te drinken. Boterhammen, mueslirepen, sultana's of als het eten moeilijk gaat een sportdrank met mineralen en koolhydraten zijn prima. Houd de bidon gevuld met water of een sportdrank. Een extra bidon met water is tijdens een lange tocht geen overbodige luxe. Bij warm weer en veel vochtverlies is het belangrijk extra te drinken. Af en toe iets hartigs (een pittige kop soep) is niet verkeerd.
Les je dorst niet met ijskoude of koolzuurhoudende of alcoholhoudende dranken.
Je kunt natuurlijk tijdens het fietsen iets eten en drinken. Dat is ook noodzakelijk, maar neem ook een paar maal rust om iets extra's te eten of te drinken.

Tijdens de fietselfstedentocht krijg je in Bartlehiem een appel aangeboden door Poiesz Supermarkten, in Bolsward een beker pittige soep en in Stavoren een zuiveldrankje.

Nieuw op de route zijn dit jaar 3 ravitailleringsposten nabij de stempelposten in de steden Dokkum, Bolsward (doorkomst) en Stavoren. Op deze posten vind je o.a. EHBO, een massagepost, fietsenmaker, watertappunten, extra toiletvoorzieningen en een versnapering.

Uiteraard zul je op pinkstermaandag langs de route de horecabedrijven open vinden voor het nuttigen van een smakelijk broodje, bakje koffie of iets anders en als het warm is een verfrissend drankje.

Stempelkaart en finishcontroleformulier.
In 2007 zorgde de regen voor drijfnatte stempelkaarten, die soms als pulp bij de finish werden aangeboden. Het was voor ons een reden om naar een alternatief te zien. Dat is echter niet gelukt. Vandaar dat wij de deelnemers vragen om bij regen de stempelkaart en het finishcontroleformulier een droge plek te geven. Dat dit mogelijk is heeft de tocht van 2007 bewezen. De meeste deelnemers koesterden de stempelkaart zodanig dat deze droog bleef.
Vooral voor het finishcontroleformulier is het belangrijk dat dit ongeschonden en droog bij de finshcontrole kan worden aangeboden. Het formulier bevat een barcode die ten behoeve van de registratie van de tocht wordt gescand, bewaar dit formulier in het met de stempelkaarten toegestuurde plastic hoesje.

Voor meer informatie, tips en aanbevelingen verwijzen we u graag naar de site van de NTFU..